Ragtime, Spirituals, Marschmusik och Jazz

Just nu på NUKOn håller vi på med Jazztiden. Det är en rätt intressant musikepok. Lite roligare än dem klassiska kanske. Jag tycker att de som spelade Jazz var så himla coola.
Vi fick även höra en historia som förklarar hur ordet jazz kom till. Det var så att man stavade jazz med två ss istället förut. Men banden blev less på alla skämt om att ordet Jass blev samma sak som ass om man tog bort J. Därför blev det Jazz istället. Vem vet kanske är det på det viset!
Vi såg även på lite småklipp som tillexempel den nedan. What a wonderful world med Louis Armstrong. Precis som Frida i klassen tycker jag att Louis är sjukt söt i den här videon när han sjunger.

Änderna anfaller!

Jag har haft en helt otroligt rolig helg! Allt från myskväll med pojkvännen till fullspäckad snack- och danskväll med trevliga människor. Det har även blivit en del promenader och dessutom två besök vid en anddamm.

Dammen ligger vid Umeå Universitetssjukhus

Under den första promenaden så gick jag och Daniel förbi en damm som var helt packad med änder. Jag tyckte det var helt galet så vi bestämde oss för att gå dit igen dagen efter men med lite bröd för att slänga åt dem.

När vi kommer dit och Daniel börjar ta fram påsen där brödet ligger händer något. Som på en given signal flockas alla och då menar jag alla änder i dammen under bron som vi står på. Detta alltså innan Daniel ens hunnit varken ta fram brödet eller börjat kasta småbitar.

Första brödbiten som landar på vattenytan försvinner snabbare än en blinkning, hux flux ligger 20 ankor i en enda hög efter fallet från deras försök i att anfalla den fallande brödbiten och förhoppningsvis få sig om så bara en smula av den lilla biten. Jag som blev minst sagt förvånad över den dramatik som utspelade sig i den lilla halvt igenfrusna dammen skrattade med en lite äcklad förtjusning. Det kändes på något vis inte direkt renligt med så många änder på varandra.

Men mitt skratt övergick ganska snabbt till ett illskrik då en av änderna bestämde sig för att lägga beslag på hela brödbiten innan en till bit av den skulle doppas i vattnet. Helt plötsligt kommer en galen anka flaxande rakt emot oss med siktet inställt på brödbiten, som i all hast lämnas kvar på broräcket efter den snabba förflyttningen bakåt som både jag och Daniel gör.

Det som händer därefter är inte mycket. Den framfusiga anden blir så förvirrad av vår reaktion och av sitt lyckade bakhåll att han inte ens tar sig en smakbit av brödet som ligger mitt framför näbben. Utan han står bara där som ett fån och tittar dumt på brödskivan och låter sig lätt viftas bort av Daniel efter jag samlat mig från chocken.

Lite skratt upptstår igen och det blir min tur att få dela av mig av brödet. Där står jag och kastar åt brödgalna fåglar, när jag helt plötsligt upptäcker att en av änderna kommit upp på land på min högra sida och sakta börjar närma sig. Jag kastar en brödbit lite längre bort så han springer ifrån mig. Jag fortsätter att kasta åt änderna i dammen, men när jag kollar åt höger igen är anden tillbaka och nu med sin kompis. Jag kastar två brödbitar längre bort och återgår till att kasta i dammen. Tredje gången jag kollar åt höger upptäcker jag att båda änderna var på väg tillbaka och nu även en till. Som tidigare kastar jag brödbitarna långt ifrån mig men däremot så vänder jag mig inte drekt om tillbaka till dammen den här gången utan istället till vänster där Daniel stod. Men till min förskräckelse är det första jag ser inte Daniel utan tre änder som kommer rakt emot mig. I panik börjar jag kasta iväg en massa brödbitar och springer omkring på bron för att komma undan. Kan ju inte sett helt klok ut!

Daniel kastar den sista brödbiten och efter ännu ett minibråk mellan änderna försvinner alla änder lika fort som de kom. Precis som på en given signal. Jag fattar inte hur de kunde veta att det var slut på gosakerna.

På vägen därifrån var jag orolig att änderna skulle bilda en armé som skulle följa efter oss resten av promenaden för att sen anfalla. Haha!

Min bild från dammen var ingen succébild så jag delar med mig av dem här fågelfilmerna istället. Söta fågelungar som försöker ta sig upp för en trapp och en uppsjö av änder.

Äntligen ett kort i handen!

För ett tag sen gjorde jag något som jag borde gjort för ganska så längesedan. Jag tog körkortsfoto och skickade in brevet så att jag äntligen kunde få mig ett riktigt kort. Tidigare nu när jag har kört har jag fått ha mitt A4 stora körkortspapper med mig, men nu är det fixat. För idag hämtades mitt kort på posten. Skönt!

Har ingen kulig bild till det inlägget, men här kommer en skojjig video istället.

En tripp i farsdags ära

I helgen begav sig jag, mor och bror till Biltema för att handla lite farsdagspresenter. Förutom den present vi faktist köpte hittade vi en del andra roliga saker på stället.

Mattias STORshoppar

Man slog in presenterna i ett stort pepparkakshus

Vi såg en cool typ av vad jag skulle kalla terränggokart

På själva farsdag åt vi finmiddag på Golden Dragon. Kittlade dödskönt i kistan! På vägen därifrån upptäckte Mattias något roligt i ett av skyltfönsterna där det var datorer som reklamaffisher. Tydligen så hade deras antivirus abonemang gått ut, något som nu stod för alla förbipasserande att läsa. Detta utbröt i en hel del skrattande, då vi fann det urkul!

Den tekniska reklamskylten har även den sina brister

Dags att förnya prenumerationen kanske... !?

Sara tipsar #2

Här ska ni få ett sjukt roligt tips på vad man kan göra för att få energi för en hel vecka. Jag började i höstas med att fara på ett bodyjampass och jag fastnade direkt. Det är sjukt roligt och enormt jobbigt! Man blir dessutom helt sprallig i hela kroppen. Här nedan är en samlingsvideo på hur det kan se ut på ett bodyjampass. Låtarna Natural Born Hustler och Jump är dem låtar jag tycker är roligaste att dansa till.

På korpen hemma är det Bodyjam mån 17.30 och ons 19.30

Låten Jump med Flo Rida är också med på passet

Norbottens UngdomsSymfoniker besöker Finland

Fredagen på Framnäs bestod av stämrep, middag, ett längre orkesterep och en uppfriskande promenad.

Tidigt nästa morgon var det dags att hoppa in i bussarna som skulle ta oss till Finland. Resan tog kring 4,5 timmar och alla var en aning trötta när vi äntligen kom fram till hotellet.
Det serverades middag på en restaurang som låg i en källare under själva hotellet. Rätt häftigt, det var lite som att gå tillbaka i tiden. (Kolla bilderna nedan) Maten var dessutom helt okej. Yey! Efter vi fått mat i magen åkte vi vidare för att repa på konserthuset.
Kvällen blev inte långvarig, efter lite finsk TV sussade alla i mitt hotellrum sött, inklusive mig.

Sofia i bussen som lämnar FramnäsMiriam och Sofia i bussen utanför hotelletVåran hotellnyckelknippaVårat hotellrumVårat hotellrumFörsta middagen på Oskars källare - Kött och stripsOskars källare med annorlunda tegelväggInredning på Oskarskällare

Efter en frukost på hotellet, åkte vi till konserthuset där vi repade en hel del. Klockan 16.00 (finsk tid) hade vi en konsert tillsammans med en orkester från Finland, för en liten men välklappande publik.
Middag på Oskars källare igen och sen lämnade våra bussar Finland för att åtevända hem. På vägen hem blev det en hel del spelande på Sofias Ipod, lite bokläsning, musiklyssning, skön sång, återberättande av filmen Kjejsarens nya stil och en stunds sömn.
Det kändes urbota skönt att äntligen komma fram efter så många timmar på rumpestumpen.

Sista middagen på Oskars källare - Kyckling och potatisKonserthuset - MadetojaSofia och jag inför konserten

Idag måndag har jag haft tursamheten att vara ledig från skolan. Därför har jag uträttat en hel del ärenden. Först varit på röntgen och kollat till mina visdomständer som jag tyvär inte ens har fått. Hmm... Tandläkaren sa att om doktor tycker att det ser dåligt ut så måste jag dra ut dem. Bläää!
Jag har även tagit kort så jag äntligen kan skicka in brevet för att få ut mitt körkort. Det är så jobbigt att ha med det A4 stora körkortsbeviset varje gång man ska någonstans.
Jag har även hunnit med att köpa mig en ny varm vintermössa. Härligt!
För att kunna göra alla dem här ärendena fick jag skjutsa och hämta mamma på jobbet idag också. (En bild nedan då jag väntar på mamma).

Varm mössa för kall vinterMin nya mössa värmer bra!

Konsten att åka buss

Klockan halv åtta ikväll anlände bussen från Umeå på Piteås busstation. Vägen därifrån var definitivt en skönare resa än ner, även om det målet kanske inte var lika roligt.

På vägen ner åkte jag ensam och i ett försök att få tiden att gå lite snabbare hade jag packat med en bok. Det visade sig inte vara någon idé, när utgången blev en otrevlig huvudvärk istället för en tidsfördrivare. Nä läsa på bussen är inget för mig! Därför plockade jag fram mobilen och kopplade in hörlurarna. Blev förvånad över hur många låtar jag faktist hade, när jag var framme hade jag inte hunnit listan runt (en resa på 3 tim och 45 min). Fantastiskt!

I ett försök att få tiden att gå på bussen

På vägen hem var jag inte ensam utan hade världens bästa med mig! Vi såg Dukes of Hazzard (skitskojj film med mycke bilräjs) och konstigt nog fick jag ingen huvudvärk alls. Resten av vägen blev det musik och lite sömn. Mys!

I Umeå har jag varit från måndag till torsdag. Under den tiden har det hunnits med en hel del film, lite bakning, god mat, promenad och sena morgnar. Skönt att bara ta det lugnt för en gång skull!