Tillbaka till skolbänken..

Idag var jag på min första skoldag som hölls i Harlem, Manhattan. Det var en lång skoldag! Började klockan 10 och slutade 5 med bara en rast - lunchrasten. Vi hann med två recensioner, ett grupparbete, högläsning och en film. Fick dessutom två läxor med mig hem som ska vara klart till nästa lektion. Jag var helt död när jag kom tillbaka till Brooklyn!

Just in time for class

Anledningen att jag var trött var dock inte bara för att skolan var krävande utan för att jag jobbat sent kvällen innan och sen var hela min morgon på väg till skolan kaos. Jag hade nämligen bestämt mig för en subway (2-tåget) som jag skulle ta, men det visade sig att den var express vilket jag lärt mig av erfarenhet inte stannar på alla stopp. Det vill säga den skulle inte stanna där jag behövde kliva av. No problem tänkte jag och ändrade mina planer och gick för att vänta på ett tåg jag vet skulle stanna där (B-tåget). Stod och väntade och ett Q-tåg åkte förbi och tiden gick. Började inse att tåget nog inte skulle komma av någon anledning. Bestämmer mig för att kliva på Q för att byta till D-tåget, som ocså stannar på mitt stopp, på en senare station. Tur var det - när jag sätter mig på Q tåget säger dem i högtalarna att B-tåget inte går helger! Kul att dem upplyser om det först när man gått på ett annat tåg. Tur jag inte stod och väntade allt för länge tänkte jag. Så kliver av vid en station i Manhattan för att byta till D. När jag kommer fram till platsen hänger det lappar som säger att D-tågets bana håller på att renoveras och att det inte går. Men vad tusan! Förbannad och stressad försöker jag hitta på en plan att ta mig till skolan. Nu är det bara 40 min kvar till lektionen ska börja. Börjar springa mot en annan stationen men inser att jag aldrig kommer hinna springa 3 avenuer och sen ta tunnelbanan för att komma i tid. Bestämmer mig för att ta en taxi. Så nu har jag officiellt vinkat in min första taxi i New York. Frågade taxishauffören om jag möjligtvis skulle hinna till klockan 10 och han sa att han skulle försöka. Så det blev en galen åktur kan jag säga! Han gasade på som bara den samtidigt som han konverserade med mig! Slutligen så kom jag fram i tid i alla fall men det kostade mig $30.. och en massa energi!

Det andra som inte blev som jag tänkt mig var. Alice, Jennie och jag hade som tänkt att vi skulle träffas något under dagen, samt hjälpa varandra med skolan ifall det skulle bli jobbigt, men det visade sig att vi alla blev indelade i olika klasser. Vilket innebar att jag såg dem kanske 30 sekunder den här dagen, då vi inte ens hade vår enda rast på samma tid. Så det var ju synd! Men lyckades lära känna några andra trevliga människor från klassen istället så jag behövde inte spendera lunchrasten själv i alla fall! Vi gick till Appelbees (en väldigt amerikansk restaurang) och åt, första gången på det stället för mig och det blev grilled chicken ceasar sallad för mig - som vanligt, men det var väldigt gott! Och dyrt!

Måste även berätta att lektionssalen hade ingen whiteboard, nä här var det chalkboard som gällde - jag hatar sånna, ger mig rysningar till tusen. Sen fick man även sitta i en sån där bänk där bordet och stolen sitter ihop och så glider man in på sidan. Måste säga att dem var otroligt "inconvenient" när man behövde flytta dem för att göra grupparbeten. Men det var ändå kul att få ta del av det amerikanska skolsystemet också. Nämnde jag att du var tvungen att gå genom säkerhetskontroll innan du fick gå in på skolan. Plus att dem kollade din väska!? Så amerikanskt som det kan bli!

Madame Tussauds, Intrepid and Snow

Sen jag skrev senast har jag hunnit besöka Manhattan än en gång. Alice, Jennie och jag började dagen med att besöka Madame Tussauds och kolla på alla kändisdockor. Det var väldigt intressant och lite läskigt vissa stunder då vi många gånger tyckte att dockorna såg ruskigt levande ut. Man väntade sig bara att dem skulle börja röra sig eller prata. Fatta vad rädda vi blev när en dessutom gjorde det! Haha. Kissade nästan på mig! Det var en väg man kunde gå tror den hette "Scream-tunneln" eller något sådant, (vi gick inte genom den, vi tog genvägen!). Men utanför den stod en zombie och vi bara; -"Tänk vad läskigt om den började röra sig!" och precis efter det så skriker han till och börja gå mot oss. Haha!

Gissa om vi skrek till när den här killen rörde på sig!!

Bilder från min mobilkamera och Alice braiga systemkamera

Senare på dagen åkte vi till "Carries trappa" från "Sex and the City". Det bor folk i huset, men dem får nog ofta besök av galna fans som oss och hade därför hängt upp en kedja för att folk inte ska gå upp och på deras trappa. På vägen dit så fick se några som höll på att spela in en musikvideo. Gissar på att området är ett känt ställe att spela in filmscener på. Möjligtvis för det var halvt öde, det var nästan inga människor där.

Musikvideoinspelning - Alice bild

Ett annat ställe med betydligt fler människor på är Chinatown. Vi begav oss dit efter vi besökt trappan. Som vanligt ser de alltid så nära ut på kartan, men vi fick oss en ordentlig promenad. Sen var vi väl förtjänta av en god middag. Det blev på kinamat (förstås) på en restaurang. Gott! Vi vandrade runt lite på de olika stånden, jag köpte en parfym till jättebra pris, innan vi tog tunnelbanan till Grand Central där vi tog en fika medan vi väntade på diverse tåg som skulle ta var och en hem till sitt.

På restaurang i Chinatown

Förra veckan fick jag besöka Intrepid med S som en playdate. Intrepid är ett hangarfartyg som användes under andra världskriget som man nu har gjort om till ett museum. Där fanns massor med olika flyg och helikoptrar att titta på. Den här dagen blåste det nått enormt mycket och barnen tyckte det var roligare att bara springa omkring i vinden på bryggan än att titta på flygplanen. Man fick se hur dem människorna som jobbade där levde. Man fick gå upp till kaptenen och pröva styra. Inne i fartyget fanns även massor med olika stationer där man fick prova olika astronautgrejjer - massor med knappar att trycka på - det tyckte barnen var roligt! Det är väldigt roligt att jobba som Au Pair när man får ta med barnen på sånna här utflykter!

En dag var jag på YMCA som är ett gym i Brooklyn Heights och provade på en Zumba class med Morgane en annan Au Pair här i Brooklyn. Det var roligt och svettigt!

Nu har i alla fall tydligen vintern bestämt sig för att komma även hit till New York och det har snöat en hel del. Fick plumsa i snön på väg till huset imorse. Får dock se hur länge det tar innan allt smälter bort. Det har ju snöat en gång tidigare, men det höll bara en dag. Då passade vi på att fara till parken och åka pulka. Det var fullt med barn i parken den dagen kan jag säga! Man måste ju passa på när det faktiskt ligger snö på marken.

Igår var jag med om mitt första amerikanska barnkalas. Kan säga att det är något utöver det vanliga! Här är det Rapunzel som målar ansiktsmålningar, sjunger och dansar och delar ut rosa "cotton candy", samt en trollkarl som gör ballongfigurer, blåser såpbubblor och trollar fram riktiga kaniner! Ja, till och med jag blev förvånad, haha! Jag tänkte: -"Ofta han kommer trolla fram en riktig kanin, det kan man väl inte göra så här hemma hos någon!" Och så vips var där en livs levande kanin! Sen var det ballonger och serpentiner i överflöd. Det bjöds på pizza och snacks. Det var ett riktigt drömkalas!

Rockafeller Center - bilder

Mina mobilbilder från Rockafeller Center

Alices bilder från skridskoåkningen

Partybilder

Här kommer lite bilder från utgången i Manhattan. Bilderna är från Alice kamera, för jag har nämligen fortfarande inte skaffat mig en ordentlig handväska att ta med på sånna här tillfällen. Så jag hade varken kamera eller mobil med mig. Men som sagt det var en awesome kväll!

Tack Alice för att du alltid är på hugget med kameran och för att du låter mig visa dem på bloggen!