Med buss från björkarnas stad

I helgen har jag varit i Umeå, något som verkligen var roligt och härligt! 

Fredagsmorgonen började på det viset att jag lyckades dra sönder mina vinterskor precis innan jag skulle fara. Så det slutade med att jag fick ta på mig ett par nödskor och sen fara på lunchen och köpa mig ett par nya. Ingen fara egentligen för jag lyckades hitta ett par tiktigt fina varmare stövlar, men det kunde ju varit bättre tajming. 

Efter skolan fick jag åka bil med farbror som också skulle till Umeå, vilket var väldigt snällt, annars var planering så att jag skulle ta bussen ner. Inte det mest idylliska då jag hade två större väskor att kånka på från skolan till busshållplatsen.

När jag kom fram möttes jag av en gosig famn. Därefter blev det middag, en promenad till Universitetet och film för hela slanten. Perfekt!

Lördagen innebar en härlig sovmorgon för att sen traska ner till stan och kolla in affärerna. Hittade dock inget, men det var härligt att vara på promenad. Fick dock rätt ömma fötter, men det var det lugnt värt!

På eftermiddagen var det middagsbjudning som stod på schemat. Så då knallade vi iväg till Haga där det ägde rum. Där möttes vi av trevliga människor med ett gott humör. Där bjöds vi på trerättersmiddag;
Förrätt - Pilgrimsmusslor med palsternacksmos
Huvudrätt - Flamberad pepparfilé med potatis i ugn och till det ett glas rött
Efterrätt - Citronparfait serverad i citron
Som ni hör var det väldigt aptitligt, han som lagade var riktigt skicklig.

Resten av kvällen blev det mycket prat och lite pokerspel. Väldigt trevligt!

Söndagen öppnades med frukost på sängen och lite film. Efter en tripp till Ålidhems centrum för att inhandla hallon, blev det bakning. Slutresultatet blev en väldigt god hallonpaj.

             
                                         En vacker syn för ögat

           
                                 Hallonpaj smakar bäst med glass

När klockan började närma sig 6 blev det dags för mig att ta bussen hem igen. Åka buss i tre timmar och lämna Umeås mys kändes inte särskilt lockande. Det var dessutom första gången jag åkte buss så långt själv, så det var lite nervöst att jag skulle komma rätt och få med all packning. Blev osäker först om jag stod på fel ställe då bussen var sen till hållplatsen. Det visade sig sen att bussen var proppfull så jag fick åka med en extrabuss. Okej tänkte jag ingen fara för mig. Det jag inte visste var att jag var tvungen att byta buss i Skellefteå, så jag blev lite förvånad när busschauffören kom och sa att jag var tvungen kliva av bussen. Så där stod jag på busshålplatsen i Skellefteå minst sagt förvirrad, men det löste sig och jag lyckades både skicka mig och packningen hem till rätt stad. Det ska inte vara lätt att vara resenär, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0