En svensk dag i New York och en annan del av Brooklyn

Första uppgiften för dagen blev en promenad till Post Office för att hämta mig ett påskpaket från Sverige. Dem hade varit förbi med det igårkväll men då var jag ute på vift så då fick jag snällt gå och hämta mitt paket på egen hand idag.
 
Som ofta blev promenaden till post kontoret längre än den behövt. Precis som med att hitta banken igår. Många gånger när jag ska gå någonstans är det alltid mycket längre bort än jag tror. Allt ser ju nära ut på kartan. Men den här gången så visste jag faktiskt var posten var för jag har varit där förut och då tyckte jag det kändes som den var jättelångt bort. Så jag antar det var det jag tänkte på när jag bara gick förbi kontoret och fortsatte innan jag insåg att jag inte längre kände igen mig. Så då var det bara att gå tillbaka. Vet inte riktigt hur jag kunde missa det, men jag var väl i min egen värld. 
 
Var lite sliten då jag kom tillbaka efter att ha burit det nästan 6kilo tunga paketet tillbaka. 
 
Skypade med dem hemma så dem kunde se när jag öppnade. Lycklig tjej var vad dem fick se! I paketet fanns; mitt favoritbröd, hemmagjord marmelad, gravlaxsås, matjesill, påskägg/alla hjärtans godis, påskmust, ett linne, hårdbröd, svensk inredningstidning, lypsyl, fin ugglering, chokladhjärtan, hth hudsalva, grilltång, påskgrejjer och pyssel till barnen. Inget dåligt paket med andra ord! Sjuhelsikes bra skulle jag säga! :) 
 
Innehållet i mitt paket
 
Sen fortsatte jag min dag i svensk anda och begav mig för att göra ett besök på IKEA. Jag kollade upp vägen dit och såg till att jag hade karta med mig. No problem tänkte jag och hoppade på tunnelbanan. När jag kom fram till rätt stationen skulle jag behöva gå en promenad som skulle ta kring 26 min. Så då började jag gå. I början slogs jag av att denna delen av Brooklyn inte alls såg likadan som där vi bor. Det var som mer lantligt på nå vis. Och eftersom jag går blir det bara mer och mer öde. Tillslut är jag inne på något som ser ut som ett industriområde fast med trasiga hus och väldigt slummigt med lite konstigt folk. Hade bara gått halva vägen på kartan så jag funderade på att skippa IKEA och gå tillbaka. Men nä tänkte jag och försökte se ut som jag visste vad jag gjorde. Bestämde mig att jag inte tar tunnelbana hem. Såg några busstationer på vägen så tänkte jag får ta dem till nått ställe som jag åtminstone har varit till tidigare och hitta vägen hem därifrån istället. Kan säga att jag var gode lättad när jag såg den svenska flaggan! 
 
På väg till IKEA i nya solglasögon
 
Öde och kusligt på vägen till IKEA,
då var ändå det här inte det värsta,
vågade inte ta fram mobilen och verka turistig på det läskigaste området
 
Det var inte mycket folk på IKEA denna dagen och jag gissar att det är för att de flesta är borta över springbreak. Men det var bara bättre för mig som inte behövde trängas för första gången på IKEA. Tittade runt lite på alla showrooms, åt köttbullar, såg frihetsgudinnan från restaurangen och inhandlade ett påskigt blockljus, en vispskål, två vispar, Kalles kaviar, lingonsylt och gräddsåspåsar. Här ska lagas svensk påskmat!
 
Ser ni frihetsgudinnan? Haha, såg ju jättepluttig ut från mobilkameran
 
Såg ut som det åskade inne i City
 
Första köttbullarna på tre månader
 
Vet inte om jag läser det fonetiska rätt, men jag tycker det ser ut som det ska låta "hä dö"!? Haha
 
Det bästa var nog dock att när jag skulle åka tillbaka visar det säg att det går gratis shuttlebussar till olika tunnelbanestationer, varav en rätt så nära där jag bor. Toppen, det var bara kliva på! Sen att det inte var några bälten och chauffören körde som en galning (som en New York-bo vill säga) må väl vara. Jag kom tillbaka helskinnad och slapp gå den längs promenaden genom det där läskiga området. Sen var en av passagerarna rätt underhållande. Hon satt och pratade ganska högt i telefonen. - "Nej, jag har inte slutat än, är fortfarande på jobbet, vi ses klockan 5, okej?" Kvinnan framför mig höll på att dö av skratt! Tydligen så var det någon som inte tänkte berätta att hon spenderat dagen på IKEA istället för på jobbet. 
 
När jag kom tillbaka till lägenheten kom tröttheten snabbt över mig och en kort nap blev till en timmes lång. Så sen när jag vakna bestämde jag mig för att inte gå på nå mer äventyr idag. 
 
Avslutade denna svenska dag med en äggmacka med favoritbrödet och Kalles kaviar i påskanda! Och så lite påskgodis på det. Gott och ett bra avslut på en bra dag!

Kommentarer
Postat av: 🐔-mamman

Jadå Sara mer svensk dag kan man nog inte ha. Å med tanke på alla dina ' långa' promenader å gympass så kan du med gott samvete njuta av maten å godiset:-)) Man blir ju förståss orolig över dina promenader ibland! SNÄLLA! Håll dig till de säkra områdena!!!:-))annars blir nästa paket fullt med pepparspray!!!!
Hoppas att tipsen på utflykter blir att prova på -de verkade spännande för att inte missa en touch av svensk natur??Gärna med en eller flera kompisar !!
Lycka till ! Kram🐔-mamma

Svar: Nej, mycket mer svenskt blir svårt att få ;) jag brukar inte gå till konstiga områden, och om jag är på ett nytt ställe brukar jag sällan vara ensam. :) Utflykttipsen kommer jag verkligen ta åt mig och se vilka som vill följa med! :D Kram och massa tack igen för paketet!!!
Sara

2013-03-27 @ 09:51:01
Postat av: Mammsen igen

Vad beträffar frihetsgudinnan!! Så får du nog göra en enkom tripp å bevisa att du varit där:-))
Haha:-)

Svar: Jag har ju inte varit där än. Bara sett den på avstånd, men kanske en tripp i veckan ;)
Sara

2013-03-27 @ 09:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0