Vägen till att bli en Au Pair in America

Jag fick en förfrågan om att berätta lite om förberedelserna som är en del av att fara och vara Au Pair. Vilka utgifter det är innan man åker och hur mycket jobb man måste lägga ner innan man kan fara. Därför tänkte jag att jag kunde ägna ett inlägg till det. Då finns det där ifall fler undrar och så kanske det kan pusha mig de dagar som det känns tungt, då kan jag läsa om hur mycket tid och pengar som jag faktiskt har lagt ner för att kunna uppleva detta. 
 
Det finns olika organisationer som man kan åka med, men jag valde att åka med Skandinaviska Institutet/Au Pair in America. Så det uppgifter som jag delar med mig är de erfarenheter som jag har fått genom Skandinaviska Institutet och Au Pair in America men det finns säkert många saker som skiljer mellan de olika organisationerna som priser och så. Jag tror dock att grunden är ganska densamma hos alla. Kolla gärna upp och jämför det olika organisationerna innan du väljer vem du tror kommer passa dig bäst. 
 
Det första som man bör veta innan man funderar på att fara som Au Pair (i alla fall till Amerika) är att du måste:
 
- vara mellan 18 och 26 år.
- ha körkort 
- ha erfarenhet av att ta hand om barn, minst 200 aktuella timmar med barn som inte är släkt eller familj (de senaste 3 åren)
- ha gymnasiekompetens eller motsvarande (går att söka på höstterminsbetyget)
- ha ett prickfritt polisregister
- vara vid god hälsa
 
Utgifter som man måste vara beredd på att betala innan man åker:
 
- Flygresan från Sverige till Amerika + försäkring under året; enligt SI:s hemsida är 6995kr år 2013 för flyg plus försäkring med alla tillägg (i mitt fall blev priset för flyget mellan Sthlm till New York samt grundförsäkring för året 4820kr plus flyget från Kallax till Sthlm som var på 1600kr) 
- Au Pair Visum; 1120kr
- Polisregisterutdrag; 192kr
- Ett amerikanskt idfoto; 200kr
- Medical Report; <800kr
- Resan till och från ambassaden i Sthlm (i mitt fall 800kr)
- Internationellt körkort; 230kr
- Skolavgifter för kurser under året (du får $500 av din hostfamily för studier men det kostar oftast mer och du måste gå kurser för minst 6 credits eller 80 timmar)
- Kuvert med frimärken för 72kr
 
Det tillkommer säkert fler utgifter som mat under dina resor till ambassaden, eller resorna till polisstationen eller läkaren för att fixa med medical report. 
 
Jobb som man måste vara beredd att lägga ner innan man åker:
 
- Om man inte har barnerfarenhet så måste man fixa det. Dem säger att man måste minst ha 200 timmar, men i slutändan behöver du närmare 1000 timmar. Det känns omöjligt att komma upp i den summan, men man får räkna med alla typer av barnerfarenhet. Jag fick ihop 1371 timmar. Av dem timmarna var 520 timmar praktik på förskola, 225 timmar "caring for younger family member, 600 timmar hjälpt barn på mitt sommarjobb, 23 timmar babysitting och 5 timmar "tutoring children". 
- Fixa med en medicalreport, en hälsoundersökning på en vårdcentral. Du kan behöva vänta länge på en tid och om du inte vet vad du blivit vaccinerad mot eller har ett vaccinationskort tar det ännu längre tid.
- Skriva ett Host Family Letter till familjen. Har man ett bra brev är chansen att få en familj större. Det är tidskrävande om du vill göra det bra. Det är ett av det viktigaste inför din ansökan och det är vissa krav på hur det ska se ut och innehålla.
- Fylla i all information om dig själv på din egen sida hos Au Pair in Americas hemsida. Det är många frågor och tar lång tid.
- Du måste fixa en childcare reference, samt två character references. Alltså tre referenspapper där en måste innebära någon som du inte är släkt med kan vara referens över att ha sett hur du jobbar med barn.
- Scanna in dina betyg, körkort samt pass.
- Fara till polisstationen för att fixa med ett polisregisterutdrag. Det tar ett tag innan du får det hemskickat.
- Göra en video till din ansökan, där du berättar varför du vill vara Au Pair och varför familjen ska välja dig. 
- Ladda upp bilder till din ansökan. En profilbild, en bild på dig och din familj, en bild med dig och dina vänner, en bild med dig och dina intressen och två bilder med dig när du jobbar/umgås med barn. 
- Fara till en fotograf och ta ett speciellt amerikanskt idkort, som ska vara 5x5 inches. Det är många krav på hur kortet ska vara, se till att allt stämmer på en gång så slipper du betala för flera kort, som jag gjorde.
- Göra en visaansökan på nätet. Väldigt krångligt och tidskrävande, men SI hjälpte mycket och var det något jag behövde hjälp med kunde jag alltid nå någon på SI:s kontor. 
- Fixa med ett kuvert med frimärken för att återfå pass samt visa från ambassaden.
- Fara till Ambassaden i Sthlm för en intervju. Detta kan ta en hel dag plus färd dit och hem om du inte bor i närheten. 
- Fixa med ett 120-personbevis. Ett papper som du ringer och frågar efter på skatteverket. Kan ta ett tag innan det kommer i brevlådan. 
- Skicka in papper för internationellt körkort.
- Förbereda inför och ha intervjuer med familjer innan du väljer en som du vill spendera ditt år med.
 
Jag på utsidan (första bilden) och insidan (nedersta bilden) inför min första intervju med en familj
 
Tror jag fick med det mesta. Som sagt har jag lagt ner mycket tid och pengar i det här. Men eftersom detta har varit en stor dröm för mig länge så vet jag att jag absolut inte kommer ångra mig efter det här året. Hur det än kommer gå. Det är svårt att säga att allt var värt det nu, eftersom jag bara varit här i tre veckor. Men ett av det största målen som jag hade med resan var att bli mer självständig och höja mitt självförtroende och jag kan säga att jag redan känner att jag är på rätt väg. Sen hoppas jag att jag kommer få uppleva många roliga saker medan jag är här, något som jag redan hunnit med också. 
 
Måste bara tillägga, även om jag tycker ni ska bestämma själva och vara kritiska när det gäller erat val av organisation, att jag är otroligt nöjd med mitt val hitills. Skandinaviska Institutet/Au Pair in America har alltid varit med och hjälpt mig med alla förberedelser. Dem har ett bra upplägg för hur man gör sin ansökan. Jag har hela tiden kännt mig trygg och alltid kunnat nå någon på kontoret då jag haft frågor, dem har också alltid varit trevliga i telefonen. Åker du med den här organisationen får man vara på en orientationen i 4-5 dagar där man får information om Amerikansk kultur, childcare och andra viktiga saker som är bra att veta under året. Tyckte orientationen var väldigt bra! Lärde känna jättehärliga kompisar och lärarna var väldigt duktiga på att lära ut. När man kommer till familjen efter orientation hamnar man i ett cluster med andra Au Pairer som bor i närheten. Du får en egen counselur som finns där för dig om du behöver hjälp under året. Samt ordnar counseluren så kallade cluster-meetings där du får träffa de andra Au Pairerna och göra roliga saker. Jag tyckte min counseler var väldigt härlig och hon har jobbat med detta en väldigt lång tid. Jag känner mig väldigt trygg att ha någon som finns i närheten som man kan prata med om man har problem. Så som sagt jag är nöjd med mitt val av organisation och jag hoppas att du också hittar en du blir nöjd med om du har tankar på att fara som Au Pair. 

Kommentarer
Postat av: mamma

Det har gått åtskilliga timmar till detta med både vånda och längtan att förverkliga en dröm som blir minnen för livet.
Innehållsrikt och utförligt i minsta detalj. <3 mamma

Svar: Japp, mycket tid och arbete! :)
Sara

2013-01-18 @ 18:28:52
Postat av: Mamma

Ja vi är stolta över dig! Mamma å pappa<3

Svar: :) <3
Sara

2013-01-20 @ 14:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0