Pralinbak

Usch så mycket jag har haft för mig senaste tiden. Inte en lugn stund! Men imorgon är sista vanliga skoldagen för mig och jag är enormt exhalterad! Har aldrig längtat så här enormt till jullovet förut tror jag. Okej, kanske jag har... men min kropp har aldrig längtat så här mycket. Den skriker efter att äntligen få sova ut, att äntligen få gå ut och njuta av den friska luften och förhoppningsvis få ta del av en "ta-hand-om-kroppen-dag" när man bara tar det lugnt. Nu är det i alla fall nära! Psyket är inte heller på topp. Hjärnan behöver ett mentalt break från skoltermer för ett tag. Längtar!

För någon helg sedan gjorde jag praliner som jag brukar göra den här tiden på året. De tog två dagar att göra dessa och jag lyckades även ta foton under hela processen. Min idé var att jag skulle lägga upp dem bilderna här bloggen om hur man gör pralinerna. Men tyvär så hade någon bestämt sig för att alla bilderna från ena dagen skulle försvinna så endast resultatbilderna återstog. Jag blev oerhört besviken, men har bestämt mig för att lämna in kameran hos något datasnille som kanske kan trolla fram bilderna. För dem kan väl inte bara försvinna!? 

Trots allt så tänkte jag att jag ändå kunde visa resultatbilderna från årets praliner. En av pralinsorterna gjorde jag under den senare dagen och fanns fortfarande kvar, så jag tänkte att jag kunde visa hur man gör den sorten i alla fall. Hur man gör dem gjutna pralinerna får bli senare om jag lyckas få fram dem försvunna bilderna eller så får det bli ett pralininlägg nästa jul också!

           
                                          Pralinerna utan dekor

           
                           Orginalet: Ljus choklad, nougat, hasselnöt

           
                               Tryffelpralin: Mörk choklad, ganacke

           
                     Hassenötsspecial: Mörk choklad, hasselnötscreme, crisp

            
                  Pepparkakspralin: Mörk choklad, pepparkaksganache 

            
                            Piña Colada: Mörk choklad, annanasganache
 
Cornflakes pralin: Ljus choklad m. krisp, marsipan, nougat, hasselnöt

1. Rulla marsipan till en liten boll.
2. Kavla ut, använd smörpapper så inte marsipanen fastnar på kaveln.
3. Tryck ut en rund platta med hjälp av ett glas.
4. Rulla in en hasselnöt i nougat (ha nougaten kall annars blir den kletig och svårhanterlig) och placera på plattan.
5. Knyt ihop platterna med nougaten och nöten i. Rulla till bollar.
6. Smält choklad i vattenbad (var försiktig så det inte kommer vatten i chokladen - då blir den grynig). Krossa CornFlakes i en plastpåse och häll ner det i den smälta chokladen. Doppa marsipanbollarna och lägg på galler för att torka (lägger du dem på plan yta är det lätt att dem får små chokladfötter).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0